Music News

Kontserdid "Sven Grünberg 60"

Eesti Kontserdi sarjas „Autoriportreed“ toimuvad Pärnus, Tartus ja Tallinnas Sven Grünbergi autorikontserdid. Laval on Eesti Rahvusmeeskoor Mikk Üleoja juhatusel, Keelpillikvartett Prezioso, Vambola Krigul, Liis Viira, Mihkel Mälgand, Taavi Kerikmäe, Tammo Sumera, Riivo Kallasmaa, Arno Kalbus, Krista Citra Joonas, Ott Lepland, Sven Grünberg jt. Kavas on Sven Grünbergi uus teos meeskoorile ja orkestrile (tekst „Dhammapada“ ainetel), uus teos kammerorkestrile ning kammer- ja filmimuusikat. Kontserdid toimuvad 24. novembril Pärnu kontserdimajas, 26. novembril Estonia kontserdisaalis ja 27. novemberil Vanemuise kontserdimajas.

24. novembril oma 60. sünnipäeva tähistav helilooja Sven Grünberg on elektroonilise muusika teerajaja Eestis. Oma muusikutegevust alustas ta 1970ndate aastate algul klahvpillimängija ja lauljana ansamblites Mikronid ja Ornament, misjärel juhtis progressiivse roki ansamblit Mess (1974–1976), mis oli esimene omalaadne nii Eestis kui ka NSVLis. Ta oli Eestis üks esimesi elektrooniliste instrumentide kasutajaid. Grünbergi elektroonilistes teostes on tunda tema 1970ndatel tekkinud huvi idamaade kultuuride vastu, kasutades sealsele muusikale iseloomulikke meloodiad ja rütme ning kuhu lisatud naturaalhelid nii lääne instrumentidelt kui ka vanadelt idamaistelt rahvapillidelt on andnud tema muusikale isikupärase koloriidi.

Suure osa Grünbergi muusikast moodustab filmimuusika – rohkem kui 100-le filmile kirjutatud muusika on talle toonud ka laiema tuntuse. Tuntumad neist on „Hukkunud Alpinisti hotell”, „Wikmani poisid”, „Naksitrallid”, „Leiutajateküla Lotte”, „In the Realm of the Lotos”, „Lotte ja kuukivi saladus”, „Detsembrikuumus”, „Õlimäe õied”.

Grünberg lõpetas Georg Otsa nimelise Tallinna Muusikakooli muusikateooria erialal 1976. aastal. Töötas seejärel muusikaala juhatajana teatris „Ugala“ (1977–1978), Rakvere Teatris (1978) ja ENSV Riiklikus Vene Draamateatris (1980–1981). Alates 1993. aastast on Grünberg töötanud õppejõuna neljas Soome ja kolmes Eesti kõrgkoolis, olles loonud nii Eestis kui kogu Euroopas täiesti uue õppeaine, mille sisuks on muusika ja heli roll filmi dramaturgia kujundamisel.

Vaata ka: Eesti Kontsert

Tagasi