Muusikauudised

Pärnu Eliisabeti kirikus esineb põneva koosseisuga trio

Laupäeval, 13. aprillil kell 16 esineb Pärnu Eliisabeti kirikus põneva koosseisuga trio, milles musitseerivad sopran Kai Kallastu, klarnetist Tarmo Pajusaar ja kitarrist Kristo Käo. Kontserdil kõlavad hispaania helilooja Xavier Montsalvatge Kuuba-ainelised „Mustad laulud“ ja prantsuse helilooja Joseph Canteloube karged mägise Auvergne laulud. Esiettekandele tuleb noore helilooja Piret Pajusaare teos „Päike pärast tormi“ kitarrile, klarnetile ja sopranile.

Hispaania helilooja Xavier Montsalvatge oli üks mõjukamaid isikuid 20. sajandi Kataloonia muusikaelus. Tema heliloomingu stiil muutus tema elu jooksul korduvalt. 1940.-tel oli ta mõjutatud Wagnerist ja kaksteisthelitehnikast, 1950.-tel alanud tihe suhtlemine prantsuse heliloojate Olivier Messiaeni ja Georges Auriciga viis oluliste muutusteni ka tema loomingus. Montsalvatge elu lõpupoolel kirjutatud teosed on mõjutatud avangardismist.

Prantsuse helilooja Joseph Canteloube kogus sadu rahvaviise Touraine´i, Languedoci, Baski ja Angoumois’ piirkondadest. Canteloube meelest väljendus rahvalaulus rahva kollektiivne vaimsus. Oma Prantsuse rahvalaulude eessõnas kirjutab ta: „Olemaks prantslane, on vaja täielikult hinnata ja mõista prantsuse rahvalaulu. Selleks peab hindama, mõistma ja armastama loodust, maad ja maaelu“. Kontserdil kõlavad Canteloube oksitaanikeelsed Auvergne laulud kõnelevad helilooja armastusest selle maa ja keele vastu.

Noor eesti helilooja Piret Pajusaar õpib kolmandat aastat kompositsiooni Georg Otsa nimelises Tallinna muusikakoolis. Tema õpetajad on olnud Kristo Matson ja Tatjana Kozlova. Oma uue teose kohta kirjutab ta: „„Päike pärast tormi“ kitarrile, klarnetile ja sopranile valmis 2013. aasta veebruaris. Teose idee on kujutada muusikas negatiivse emotsiooni möödumist ja asendumist helgema, õnnelikumaga. Pala esimeses pooles kõlavad häirivad, hingekriipivad dissonantsid, mille hiljem tõrjub välja heakõlaline, rahustav harmoonia. Teose lõpus meenutab soolokitarr veel möödunud pinget, mis lõplikult ei unune, kuid on eespool leidnud lahenduse ega mõju enam nii jõuliselt kui varem.“

Trio esimene ühine esinemine toimus aprillis 2012. Käesolev kava on ebatraditsionaalse koosseisu teine koostöö.

Tagasi