14.–19. maini toimus Ungari pealinnas Budapestis 65. rahvusvaheline heliloojate rostrum. Eesti heliloojate Tatjana Kozlova-Johannese „Lighting the Fire“ ja Liina Sumera „Conatus“ valiti mõlemas kategoorias soovitatud teoste nimekirja ehk parimate hulka. Maailma ühel olulisemal nüüdismuusika foorumil kõlas 55 uut heliteost kokku 26 riigist. Parimateks tunnistati islandi helilooja Páll Ragnar Pálssoni „Quake“ ja hollandlase Jan-Peter de Graaffi „Café de nuit“. Rahvusvaheline heliloojate rostrum (International Rostrum of Composers) on 1954. aastast toimuv maailma üks tähtsamaid nüüdisheliloomingu foorumeid, mille eesmärk on uue muusika tutvustamine ja propageerimine raadioeetri vahendusel. Sündmuse peakorraldaja on rahvusvaheline muusikanõukogu (International Music Council). Tänavune rostrum peeti esmakordselt Ungaris, Budapestis, koostöös Bartóki Raadioga (MTVA). Osa võttis 26 riiki, esindatud olid Põhja- ja Baltimaad, samuti mitmed Euroopa riigid, kaugemalt aga näiteks Argentiina, Austraalia ja Hong Kong. Eri maadelt kokku tulnud ringhäälingute delegaadid kuulasid ja hindasid 55 heliteost, mille komponeerimisaeg jäi viimase viie aasta sisse. Rostrumi põhikategoorias võitis Eestiga tihedalt seotud Islandi helilooja Páll Ragnar Pálssoni „Quake“ tšellole ja kammerorkestrile. Alla 30-aastaste heliloojate kategoorias tunnistati parimaks hollandlase Jan-Peter de Graaffi orkestriteos „Le café de nuit“. Páll Ragnar Pálsson saab auhinnaks uudisteose tellimuse Prantsuse Raadiolt. Jan-Peter de Graaffilt tellib uue teose Rootsi Raadio ning selle esiettekanne toimub 2019. aasta veebruaris Piteås. |
Páll Ragnar Pálsson |
Parimate hulka valiti ka Eestit esindanud Tatjana Kozlova-Johannese orkestriteos „Lighting the Fire“ („Tule süütamine“), mis pälvis üldtabelis 6. koha. Rostrumi noorte, alla 30-aastaste heliloojate kategooria soovitatud teoste nimekirja jõudis teisegi eesti helilooja, Liina Sumera elektrooniline teos „Conatus“.
Páll Ragnar Pálsson (1977) leidis pärast mitut aastat bändi tegemist ja elektronmuusika õpinguid oma muusikalise identiteedi klassikalises heliloomingus. Aastal 2007 lõpetas ta Islandi Kunstide Akadeemia bakalaurusekraadiga kompositsiooni erialal ning jätkas õpinguid Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Helena Tulve klassis, esmalt magistri- ja seejärel doktoriõppes. Jaanuaris 2014 kaitses Páll professor Urve Lippuse juhendamisel doktorikraadi 17. sajandi Islandi kirikumuusikast. Páll Ragnar Pálsson tunnistab, et Eestis veedetud aastad on talle rohkelt inspiratsiooni andnud ning oluliselt tema helikeelt kujundanud. Pálssonilt on lugusid tellinud ja esitanud kõik Islandi nimekamad uue muusika ansamblid ja sümfooniaorkester. Tema teos „Rahu ülemvõim” esindas Eestit 2013. aasta rahvusvahelisel heliloojate Rostrumil Prahas.
„Quake“ tšellole ja kammerorkestrile on inspireeritud islandi kirjaniku Auður Jónsdóttiri tekstist „The Big Quake“. Teos on kirjutatud NDR Elbphilharmonie orkestri ja LA Filharmoonikute tellimusel. Euroopa esiettekanne toimus Jonathan Stockhammeri dirigeerimisel festivalil Into Iceland 2017. aasta veebruarikuus Hamburgi uues Elbphilharmonie saalis. Esmaettekanne Ameerikas leidis aset sama aasta aprillis Los Angeleses, Walt Disney saalis Reykjavik Festivali raames, kui dirigendipuldis oli Daniel Bjarnason. Mõlemal kontserdil soleeris islandi tšellist Saeunn Thorsteinsdóttir. „Quake“ ilmub 2019. aastal plaadifirmadelt ISO ja Sono Luminus.
Jan-Peter de Graaff (1992) on sündinud Papendrechtis ja kasvanud üles Terschellingi saarel. Ta alustas komponeerimist 15-aastaselt, õppides eraviisiliselt Klaas ten Holti juures ning alates 2010. aastast Haagi Kuninglikus Konservatooriumis Guus Jansseni, Diderik Wagenaari, Calliope Tsoupaki ja Kenneth Heskethi käe all. Lisaks kompositsioonile on ta õppinud orkestridirigeerimist Alex Schillingsi ja Jos Vermunti juures. Noor helilooja on kirjutanud üle 30 soolo- ja kammermuusikateose, lisaks orkestrimuusikat ja kaks ooperit. Tema helikeelt on mõjutanud vene ja prantsuse muusikatraditsioon, aga ka jazz, tango ja rahvamuusika.
13-minutiline orkestrifantaasia või -nokturn „Le café de nuit“ on kirjutatud 2017. aastal. Teos on inspireeritud kunstnik Vincent van Goghi samanimelisest maalist ja tema kirjadest oma vennale Theole. Orkestriteos ei ole maali otsene tõlgendus, kuid vihjab mitmetele erinevatest aegadest pärit nn „kohvikumuusika“ stiilidele (sh jazz, prantsuse šansoon, saksa ekspressionism, aga ka elektrooniline tantsumuusika). Esiettekanne toimus 13. jaanuaril 2018 Amsterdami kuninglikus Concertgebouws. Mängis Residentie Orkest dirigent Nicholas Conloni juhatusel.
Rostrumi põhikategoorias märgiti peale võiduteose ära üheksa soovituslikku teost. Parimate hulka valiti ka Eestit esindanud Tatjana Kozlova-Johannese orkestriteos „Lighting the Fire“ („Tule süütamine“), mis pälvis üldtabelis 6. koha. Tunnustati ka norra helilooja Sigurd Olsen Fischeri teost „Sserenade“, Sloveeniat esindanud autori Luka Juharti „Unleashed“, prantslase Jean-Frédéric Neubergeri „Concerto pour piano et orchestre“, Serbia autori Jug Markovići „VokatiV“, Suurbritanniast pärit Helen Grime´i „Two Eardley Pictures: No. 1 Catterline in Winter“, Argentiina helilooja Julieta Szewachi „El Oceano del Aliento Puro“ ja ungarlase Bence Kutriki tööd „Rituale“.
Rostrumi noorte, alla 30-aastaste heliloojate kategooria soovitatud teoste nimekirja jõudis teisegi eesti helilooja, Liina Sumera elektrooniline teos „Conatus“. Teda edestas tabelis portugali helilooja Igor C. Silva helitöö „Plastic Air“.
Kõiki esiletõstetud teoseid tutvustab oma kuulajatele järgmise hooaja jooksul ligi 30 raadiojaama mitmel mandril. Mulluse rostrumi põhikategoorias 8. koha pälvinud eesti helilooja Elis Vesiku „To become a tree“ oli eelmisel hooajal lisaks võitjale enimmängitud rostrumi teos. Ka üle-eelmisel hooajal mängiti eesti heliloojate Maria Kõrvitsa ja Ülo Kriguli rostrumi teoseid maailma raadiojaamades ülekaalukalt kõige rohkem. Meie heliloojate teoseid on märkimisväärselt kuulatud ka rostrumi veebikeskkonas juba mitmendat korda peetud ainulaadsel avalikul rostrumi kuulamisnädalal (streaming week).
2016. aastal Wrocławis toimunud rostrumil võitis helilooja Maria Kõrvitsa orkestriteos “langedes ülespoole, taeva kaarjasse kaussi” alla 30-aastaste heliloojate kategoorias esikoha. Võiduga kaasnes uudisteose tellimus Rootsi raadiolt ja Rahvusvaheliselt muusikanõukogult. Uue teose “through” tõi esiettekandele nüüdismuusika ansambel Norrbotten NEO tänavu veebruarikuus Põhja-Rootsis, Piteås. Kontserdist tegid otseülekande Rootsi Raadio kanal P2 ja Klassikaraadio (ERR).