Music News

Ülo Kriguli fagotikontserdi ettekanne Brasiilias


Ülo Krigul

Martin Kuuskmann

Orquestra Jovem do Estado

16. ja 17. mail tuleb Brasiilias ettekandele Ülo Kriguli Fagotikontsert "Goin´". Teose esitavad solist Martin Kuuskmann ja São Paulo noorteorkester (Orquestra Jovem do Estado) 16. mail São Paulo osariigis Indaiatuba linnas Sala Acrísio de Camargo kontserdisaalis ning 17. mail Julio Prestesi Kultuurikeskuses Sala São Paulo kontserdisaalis. Dirigeerib orkestri peadirigent Cláudio Cruz. Kontserdiprogrammis on ka Ludwig van Beethoveni Sümfoonia nr. 4 ning Ferenc Liszti "Prelüüdid". Ülo Kriguli Fagotikontsert "Goin'" ("Lähe") oli esiettekandel möödunud aasa juulis Tartus festivalil "Klaaspärlimäng" samuti Martin Kuuskmanni soleerimisel.

Ülo Krigul oma teosest:
"Alustades kontserdi kirjutamist võtsin kohe alguses nõuks lahendada see ülesanne pigem traditsioonilises vormis, ka sisu osas. See tähendab, et muusikaline juhtroll on pidevalt solisti käes ning – vastavalt Martin Kuuskmanni tungivale soovitusele – solisti partii on tehniliselt üsna nõudlik.

Lühike, aga mitmetise tähendusega ingliskeelne sõna goin’ (go in) annab aimu pidevast minekuhoost, sisse- ja edasitungimisest. Samalaadsest sõnamängust on võrsunud ka teose osade pealkirjad. Esimene osa Doin’ (Tee) loob muusikalise maastiku ja vahendid sellel liikumiseks. Ühtlasi annab kätte ka puhtpraktilise võtme erinevate materjalide vahel liikumiseks. Selleks võtmeks on muusikaline intervall väike terts, mille kaudu ja abil muusika teose jooksul ühest olukorrast teise pääseb. Teine osa Stayin’ (Jää) on justkui tardumus, sisse- või kinnijäämine millessegi, mis iseendas siiski pidevalt voolab. Kolmas osa Movin’ (Mine) algab vana kombe kohaselt solisti kadentsiga ning jätkub rondo-laadses vormis. Siin on väikese tertsi võtme-figuur võibolla kõige selgemini jälgitav – see, kuidas ta iga uue materjali lahti keerab. Peamine on minek ja selle hoog. Kuhu täpsemalt minek on, polegi otseselt oluline. Kui oled ühest uksest sisse astunud, näed ruumi teises otsas uut ust ja hakkad, võti peos, selle poole liikuma. Vahepeal võib olla tunne, et minek on takerdanud, justkui otsiks mitme üsna sarnase hakmmastikuga võtme hulgast seda õiget. Nagu ikka, sobivaks osutub kimbust viimane.

Goin’ on ühtlasi ilus gongi löögi laadse kõlaga sõna. See ja ülalkirjeldatud asjaolud koos Martin Kuuskmanni isikupärase mängustiiliga olid mul teost kirjutades pidevalt meeles."

Vaata ka:
EMESP
Sala São Paulo

Back