Muusikauudised
Tallinna Kammerorkester läheb „Scorda tourile“
04.03.2024
Leho Karin ja Tallinna Kammerorkester 2023. Foto: Rene Jakobson
6., 8. ja 9. märtsil annab Tallinna Kammerorkester pealinna kolmes kultuurikohas „Scorda tour“ kontserdid, mis kutsuvad avastama keelpillimuusika eksootilisemaid ja hämaramaid äärealasid. Mustamäel ja Nõmmel on kontsert tasuta, 9. märtsi tervikkontserdile Mustpeade majas on 16–26-aastastele õppuritele saadaval soodsad Muusikalinna noortepiletid.
„Eriti võiks esitamisele tulev muusikaline materjal huvi pakkuda kõigile, kes otsivad kuulamiseks erilise kõlavärviga kontserte, tegelevad keelpillide õpetamise või õppimisega,“ sõnab Tallinna Kammerorkestri tšellorühma kontsertmeister ja kontserdisarja kunstiline juht Leho Karin.
„Scorda touri“ kava sai alguse Kodaly sonaadist soolotšellole, mille terviklikust esitusest on Tallinna Kammerorkestri tšellist Siluan Hirvoja unistanud juba pikka aega.
„Kodaly sonaat soolotšellole on kindlasti igale tšellistile väga suur väljakutse nii oma tehnilise keerukuse kui ka harjumuspäratu häälestuse tõttu. Aga just nimelt selline muudetud kõlakoloriit on selle teose kõige suurem võlu. Kahe alumise keele häälestamine poole tooni võrra madalamaks h-molli muudab kogu loo tonaalsuse tumedamaks ning teeb seeläbi võimalikuks rikkaliku polüfoonia kasutamise lahtiste keelte abil. Kodaly soolosonaat on segu metsikutest mustlastantsudest ja itkust, Esimese maailmasõja ajal kirjutatud teoses on sõja külm hingus selgelt tunda,“ selgitab Leho Karin.
Kontserdi teises pooles tulevad esitamisele kolm väga erilise ja erineva kõlapaletiga 12 mängijale kirjutatud teost. Ligeti „Ramifications“, mis oma veerandtoon-häälestusega vastab ehk kõige paremini sõnale scordatura (häälest ära). 18. sajandi itaalia helilooja Giovanni Maria Bononcini Kaanon, mille esitusel kasutavatakse kontserdil soolkeeltega pille originaalses 415HZ häälestuses. Ning lõpuks Louis Andriesseni väga radikaalse kontseptsiooni ja kõlaga „Sümfoonia lahtistele keeltele“, kus helikõrguse muutmiseks vasakut kätt ei kasutata.
Nukravõitu kuupäeval, 9. märtsil kell 17 Mustpeade majas algava „Scorda tour“ tervikkontserdi avaloona kõlab Frank Bridge’i „Lament“ aastast 1915, mis on pühendatud ookeanihiiglase Lusitania hukkumisele. Oma esituse pühendab Tallinna Kammerorkester traagilisele sündmusele Tallinna ajaloos.
„Scorda tour“ kontserdid 6. märtsil kell 19 Kaja kultuurikeskuses ja 8. märtsil kell 19 Nõmme Kultuurikeskuses on lühendatud kavaga ja tasuta.
Tallinna Kammerorkestri kammermuusika kontserdid toimuvad kord kuus. 21. aprillil esineb „Magnettorm“ kontserdiga M4GNET kvartett, mille kolm mängijat neljast on Tallinna Kammerorkestri liikmed. 12. mail annavad „Tuubel“ kontserdi Klassikatähtede sarjast tuntud tuubamängija Toomas Oskar Kahur ja Tallinna Kammerorkester. Sarja kunstilise juhi Leho Karini sõnul on tulevikus kavas korraldada ka uusi erilise kõlavärviga „Scorda tour“ kontserte.
Tallinna Kammerorkester, mis asutati 1993. aastal Tõnu Kaljuste eestvedamisel, on Eesti ainus püsikoosseisuline keelpilliorkester. Orkester on äratanud tähelepanu oma kunstiliselt terviklike kavade, stiilitundliku musitseerimise ja kõrgetasemelise interpretatsioonikunstiga. 2014. aastal oli Tallinna Kammerorkester kaastegev Arvo Pärdi autoriplaadil „Adam’s Lament", mis tõi dirigent Tõnu Kaljustele Grammy.