Kädy Plaas

01.10.1979, Pärnu
Eesti Interpreetide Liidu liige

Sopran Kädy Plaas on pälvinud tunnustust nii kontserdi- kui ka ooperilaval. Hinnatud solistina esineb ta vokaalsümfoonilistes suurvormides ning teeb koostööd mitmete interpreetide ja ansamblitega. Ooperilauljana on ta üles astunud lisaks Eestile ka Saksamaal, kus debüteeris 2007. aastal Frasquitana ooperis „Carmen”.

Plaas on 2002. aastal lõpetanud Marika Eensalu lauluklassi Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis, 2007. aastal omandas ta dotsent Nadia Kuremi juhendamisel Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias bakalaurusekraadi ning 2014 magistrikraadi. Õppeaastal 2006/2007 oli ta vahetusüliõpilane Hamburgi Muusika-ja Teatriakadeemias professor Ingrid Kremlingi lauluklassis. Ta on osalenud Cathrine Sadolini, Ingrid Kremlingi ja Sona Ghazariani meistrikursustel.

Aastatel 2002–2004 oli Plaas Eesti Filharmoonia Kammerkoori laulja, 2004–2008 tegutses ta solistina Tõnu Kaljuste asutatud projektiteatris Nargen Opera. Samuti on ta osalenud Rahvusooper Estonia, Teater Vanemuise ning Hamburgi Riigiooperi lavastustes. Alates 2013. aastast töötab Kädy Plaas lauluõpetajana Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis.

Plaasi ulatuslik repertuaar hõlmab muusikat varabarokist kuni kaasaegse muusikani. Ta on esitanud sopranipartiisid sellistes suurvormides nagu Marc-Antoine Charpentier’ „Te Deum”, Johann Sebastian Bachi „Magnificat”, „Ülestõusmisoratoorium”, Johannese ja Matteuse passioon ning kantaadid, Georg Friedrich Händeli „Dixit Dominus”, „Messias”, „Joshua”, „Theodora”, „Jephtha“ ja „Judas Maccabaeus”, Giovanni Battista Pergolesi „Stabat Mater”, Wolfgang Amadeus Mozarti Reekviem ja „Davide penidente”, Joseph Haydni „Harmooniamissa“, „Nikolause missa” ja „Loomine”, Gioacchino Rossini „Petite Messe Solennelle”, Arthur Honeggeri „Jeanne d’Arc tuleriidal” jpt.

Kädy Plaas on esiettekandnud mitmete eesti heliloojate uudisteoseid: Toivo Tulevi „Flöödikontsert” (vokaalpartii, 2005), „Leave, alas this tormenting” (2005), „Songs” (2005) ja „Six Last Words of Henry David Thoreau” (2016), Tõnu Kõrvitsa „Mu luiged, mu mõtted” (2005), „Tuleaed” (2005) ja „Unede värav” (2007), Helena Tulve „silences/larmes (2006), Tõnis Kaumanni „Mi lagnerò tacendo” (2005), René Eespere „Locus amoenus” (2009), Pärt Uusbergi „Kolm laulu Ellen Niidu sõnadele” (2015). Samuti on ta osalenud inglise helilooja Gavin Bryarsi teose „To Define Happiness” esmaettekandel.

Plaasi repertuaari kuulub üle kümne ooperirolli: Violetta (Giuseppe Verdi „La traviata“, Rahvusooper Estonia, 2010), Manon (Jules Massenet’ „Manon“, teater Vanemuine, 2009), Gilda (Giuseppe Verdi „Rigoletto“, Rahvusooper Estonia, 2009), Öökuninganna ja Pamina (Mozarti „Võluflööt”, Hamburgi Riigiooper, 2007 ja teater Vanemuine, 2008), Frasquita (Georges Bizet’ „Carmen”, Hamburgi Riigiooper, 2007), Marzelline (Ludwig van Beethoveni „Fidelio”, Nargen Opera, 2007), Õpilane (Tõnu Kõrvitsa „Tuleaed”, Nargen Opera, 2006), Marie (Kõrvitsa „Mu luiged, mu mõtted”, Nargen Opera, 2006), Flaminia (Joseph Haydni „Il mondo della luna”, Nargen Opera, 2005 ja 2008), Zelmira (Haydni „Armida”, Nargen Opera, 2005), Sylvia (Haydni „L’isola disabitata”, Nargen Opera, 2004) ning pisiriollid Richard Straussi ooperis „Naine ilma varjuta” (Hamburgi Riigiooper, 2008). Lisaks on ta esitanud Hannerli osa Franz Schuberti/Heinrich Berté kammeroperetis „Kolme neitsi maja” (Rahvusooper Estonia, 2005) ja Pepi Pleiningeri Johann Straussi operetis „Viini veri” (Teater Vanemuine, 2018) ning osalenud Tauno Aintsi ooperis „Rehepapp ehk november” (Teater Vanemuine, 2013).

Solistina on Plaas esinenud selliste orkestrite ees nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, Tallinna Barokkorkester, Sinfonietta Rīga, Turu Filharmooniaorkester, Püha Kristoferi Kammerorkester (Leedu) ning teinud koostööd dirigentidega Eri Klas, Tõnu Kaljuste, Andres Mustonen, Paul Mägi, Olari Elts, Anu Tali, Risto Joost, Paul Hillier, Edward Higginbottom, Simone Young, Simon Hewett, Steven Fox, Juha Kangas, Sigvards Kļava, Kaspars Putninš jt. Kammerlauljana on ta esinenud koos paljude interpreetidega, sh Piia Paemurru, Martti Raide, Marje Lohuaru, Mihhail Gertz, Mihkel Poll, Siim Selis, Ene Salumäe, Ines Maidre, Ulla Krigul, Riivo Kallasmaa ning ansamblitega Corelli Consort, NYYD Ensemble, Tallinna Saksofonikvartett ja Ensemble Voces Musicales. Kontserdireisid on viinud teda Soome, Lätti, Leetu, Saksamaale ja Prantsusmaale. Ta on osalenud paljudel festivalidel, sh Eesti Muusika Päevad, Haapsalu Vanamuusikafestival, Tallinna Barokkmuusikafestival, Rapla Kirikumuusikafestival, Birgitta Festival, Viljandi Vanamuusika Festival, David Oistrahhi Festival, Festival de Radio France et Montpellier (Prantsusmaa). Plaas esitab soolopartiid Toivo Tulevi autoriplaadil „Songs” (Harmonia Mundi, 2008).

Kädy Plaas on pälvinud Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia (2006), Marje ja Kuldar Singi nimelise preemia „Noor Laulja” (2007) ning Lili Kaelase Muusikafondi stipendiumi (2007) ja Eesti Kultuurkapitali interpreedi stipendiumi (2008). 2017. aastal valiti ta teatri aastaauhindade nominantide hulka vokaalselt nõudliku partii kõrgetasemelise esituse eest austria helilooja Georg Friedrich Haasi monodraamas „Atthis“ festivalil Afekt.

Kädy Plaasi esindaja on Estonian Record Production

***

Plaasi helisevad, keerukad fiorituurid kõlasid sundimatu vokaalse vabadusega ja olid orkestrisaatega heas kõlalises tasakaalus.
Igor Garšnek. Klas koos Pärdi ja Bachiga. – Sirp, 7. aprill, 2006.

Kädy Plaas on peen muusik, kes klapib ansamblisse hästi, ning lisas ka häälele dramatismi seal, kus vaja.
Toomas Velmet. Prantsuse õukond Kadriorus. – Sirp, 10. veebruar, 2006.

Kädy Plaasi trumbiks oli võluv avatud tämber.
Kodu keset üksikut saart. – Teater. Muusika. Kino, detsember 2004.

© EMIK 2009
(täiendatud märts 2018)

EMIKi koduleheküljel olevad tekstid on kaitstud autoriõiguse seadusega. Tekste võib kasutada mittekommertsiaalsetel eesmärkidel koos viitega autorile (kui on märgitud) ja allikale (Eesti Muusika Infokeskus).